Alla inlägg under februari 2014

Av Natali - 10 februari 2014 22:11

Måste få säga att jag är faktiskt stolt! Stolt över mej själv. För idag presterade jag det jag behövde. Lite mer än jag egentligen behövde tog jag i, men långt under det jag egentligen kunde. Jag avklarade simprovet inför brandmans utbildning och anställning.


Så fort jag kom ner i vattnet startade jag bara, tänkte inte mera och njöt bara av att faktiskt få simma igen. Jag älskar vatten, simma och dyka var en favorit under min barndom. Även om de som inte kände mej blev förskräckta, som oftast, jag gjorde ju inte som vanliga barn. Jag simmade över sjön och sen tilbaka istället för att plaska runt på badstranden.


Först 150 m bröstsim. Sen simma 25 meter ryggsim utan armrörelser. Så jag bara fortsatte på nästa moment, direkt. O ja, min lilla "sjuka" hjärna fungerade ju så, som ensam tjej (två andra killar gjorde provet med samtidigt) så ska jag ju alltid visa framfötterna. Så simmade om dem vardera längder på dessa sex st bröstsimlängder vi avklarade. Sen ryggsimmet tog jag faktiskt bara mer som en siesta.... Sen en väntan på att de skulle bli klar till det var dags att lirädda en docka. Avklarades också galant!


Jag tog bara i direkt och var först i alla moment, ja både först att börja och först klar. Även dyka under och rädda dockan och bogsera 40 meter var jag först på. Känns lika bra att göra bort allt först.


Så jag är alltå STOLT över mej själv, min presation och min vilja. Jag kommer klara det här! Svåraste momenten kvar förstås. Ja, förutom att svårast blir ju IRL sen förstås.


Nu har jag äntligen hittat ett sätt att komma igång med motion direkt på morgonen. Kliver upp tidigt på onsdag, tar ut mina hästar sen åker jag iväg o simmar en sväng. Så får jag igång mitt flås inför måndag. Så underbart med simning, men är ju så krångligt att göra på kvällen. Men när jag kan få börja göra det på morgonen, till o med innan Sonen vaknar så är det ju helt underbart. Bara anställnignen bli klar och allt är på papper så kommer jag kunna åka och simma från kl 6 varje vardagmorgon. Perfekt!

Av Natali - 10 februari 2014 10:06

Ja. Vad tänker jag med egentligen. Jo, har länge tänkt och velat. Faktiskt. Nu har jag väntat sen sen sommaren på ledigt jobb. Så kom det. Medans jag var skadad och knappt kunde sitta. Nu har jag ansökt till deltidsbrandman.


Så vad tänker jag då på? Jo, det skulle vara en enorm, ofantligt stor, ja just nu i min värld, lika stor som universum, om jag faktiskt klarar fystest och jobb som brandman. Varför? Jo, jag var ju sjukpensionär en gång i tiden. Jag orkade ju inte ens bara vara hemma och hålla ordning på huset, matlagning och sonen själv. Att någonsin kunna tänka på att jobba det fanns inte på min lilla världsbild då. Vad har ändrats?


Jo, jag har inte mindre ont. Egentligen inte alls mindre ont. Jag har bara högre toleransgrad för min smärta, eller nä, jag har lättare att tänka bort min fysiska smärta idag. Jag har förstås fortfarande bekymmer att orka med allt som ska göras hemma. Att hålla hemmet välstädat. Visst ser det hemsk så jag skäms vissa gånger. Men då har jag ett val. HUr skulle ni valt?


Om jag städar och håller hela hemmet och omgivningen kliniskt rent och dammat så är det ju utan tvekan så att jag inte skulle orka med att försöka mej på att jobba. Ja frågan är om jag då skulle prioritera hemmet så mycket att det blev lite överslag och smärtorna kändes så mycket att jag knappt skulle kunna orka jobba halvtid. Eller så finns det valet att städa och hålla det nödvändigaste, ibland blir det lite rörigt, men faktiskt känna glädjen och orken att jag jobbar heltid. Så jag har gjort valet att inte städning och hemmet kommer först. Så småningom kanske jag orkar med båda. Men för mej är det självklart att jag gjort rätt val. Att se att jag faktiskt orkar jobba är ett lyft, jag som aldrig hade trott det, om jag får tillbaka 10 år.


Så brandman?


Ja, det skulle vara en enorm vändpunkt och avstamp för mej. Att från att vara helt smärtbunden och knappt klara av att kliva upp, till att vara så stark och fysisk ok att jag klarar av ett så tungt jobb som brandman! Vilket avstamp för någon med Fibromyalgi och som tidigare var sjukpensionär! Eller hur!


Så självklart kommer fystestet vid helt fel läge! Först en skada i fyra månader, som har gjort att jag knappt kunde vara ute o gå. Sen fick jag nu flunsan och legat i sängläge i en vecka. Penicillin äter jag fortfarande ju. Men jag ska prova ändå. Klarar jag det trots allt så vet jag ju att jag klarar själva jobbet! Så ikväll blev första provet. Simprov. Ett enkelt sådant, men lite jobbigt kommer det nog bli, då jag legat sjuk och idag är nästan första dagen jag kommer börja jobba igen. Sen om 7 dagar det stora fystestet! Men jag ska prova och jag hoppas verkligen att jag har så pass bra grundkondition att det går trots allt! Jag ska!

Av Natali - 8 februari 2014 11:09

Har funderat mycket på det här med Alla hjärtans dag. Alla förväntingar och förhoppningar det ger hos människor just runt den 14 februari. Vad jag själv kände i skolålder och de små, ok ganska pyttesmå, förhoppningarna, att när alla hjärtansdags korten delades ut i klassen, så skulle i alla fall ett vara till en själv. Från någon romantisk hemligt beundrare. Men självklart hände det aldrig!


Så vad är då alla hjärtans dag!? Jag var tvungen att läsa på lite. Om jag nu förstått detta rätt så började valentin runt 400 talet och har sitt ursprung från helgonet Sankt Valentin, i Frankrike och England. Dagen kallas då i ursprung Valentindagen eller Sankt Valentins dag. Exakt vem helgonet Valentin var är oklart, men det sägs bottna i att Valentin lyckades på något mirakulöst sätt rädda, eller återge, synen på sin fångvaktares dotter.


Däremot kopplingen till romantik och kärlek kom först i medletiden, då man i folktro tänkte att fåglarna i mitten av februari hittade sin partner. Vilket i sin tur inspirerade unga att tänka på vem som skulle bli deras "valetin". Under 1300 talet utökades detta med festligheter för föräldkade ungdomar med parbildningslekar av olika slag. Men det var först här som Valentin på riktigt började förknippas med Kärlek. Ur detta föddes även en sed att skriva kärleksbrev med rimmade dikter åt sin käraste. Ur detta föddes så Valentin korten som finns idag. Det återfinns även i historien att Helgonet Valentin brukade plocka blommor och ge dessa till förälskade par. Därur seden att skicka blommor.


Så vad är då Alla hjärtans dag egentligen?


För egen del är det ingen speciell dag alls. Har lagt bort allt som förknippas med alla hjärtans dag. Har aldrig upplevt något speciellt för egen del med denna dag. Så jag skulle helst bara vilja avskaffa den. Ja faktiskt! Visst kan det vara så att jag nu varit singel länge (kanske för länge?) och därför tycker att den är en dålig dag. Men jag kan faktiskt också lägga in lite funderingar från tidigare inlägg, om att tillhöra sammhället.


Lite känns det som någon slags jämförelse i sociala medier, vem som får den mest romantiska eller finaste alla hjärtansdags överasskningen. Det är någon slags status symbol på hur "eftertraktad" man är? Eller hur romantiskt pojkvän man har osv.


Jag som inte har någon då? I och för sig så har jag heller knappt när jag ens levde med någon, fått speciellt just den här dagen. Visst har det funnits saker, men inte kanske enligt den norm som alla visar upp vad de fått från sina respektive på just den dagen. För visst är det en socialt viktig dag, där det ska stoltseras med sin egen symboliska staus?


Så jag tycker fortfarande att Alla hjärtansdag ska slopas helt! Vad är det för mening, de flesta blir ju ändå rätt besviken under denna dag, alla vi som faktiskt inte får någon!

Presentation


Välkommen. På denna sida kan ni läsa allt från glada rader till elände. Jag tar upp funderinga som jag stöter på i mitt liv och reaktioner och reflektioner över det samhälle vi lever i. Ingen politik, ekonomi eller världsnyheter, bara rena vardagen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Lämna ett avtryck här.

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Arkiv

RSS


Skapa flashcards